Gegarandeerd binnen 12 uur een afspraak!

Rugklachten

rugklachtenWij onderscheiden specifieke en aspecifieke rugklachten. Specifieke rugklachten zijn klachten die vaak ontstaan in de onderrug (lumbale wervels, heiligbeen en staartbeen). Aspecifieke rugklachten komen vaker voor dan specifieke rugklachten. 80 Procent van de klachten zijn aspecifieke rugklachten. Aspecifieke rugklachten wil zeggen dat er geen aantoonbare medische oorzaak is voor de pijn.

Specifieke

Hieronder verstaan wij klachten die veroorzaakt worden door een aantoonbare aandoening. 20 Procent van de klachten valt onder de specifieke rugklachten. Bij specifieke rugklachten kan er bijvoorbeeld schade zijn aan de wervelkolom (ruggengraat), aan de zenuwen die langs de wervelkolom lopen of aan de spieren van de rug.
Onder specifieke rugklachten verstaan wij bijvoorbeeld:

*hernia (een uitstulping van een tussenwervelschijf die tegen een zenuw aandrukt en wat zorgt voor uitval of tintelingen in het been);

*osteoporose (ook wel botontkalking genoemd. Ook dit kan rugklachten opleveren);

*ziekte van Bechterew (een vorm van reuma die begint in de onderrug en wordt gekenmerkt door ontstekingen);

Aspecifieke

Hieronder verstaan wij bijvoorbeeld:

*lumbago (pijn- en stijfheidsklachten in het onderste gedeelte van de rug);

*spit (pijn- en stijfheidsklachten in het onderste gedeelte van de rug met eventueel uitstraling naar de billen en liezen; soms is er ook sprake van uitstraling in de bovenbenen);

*ischias (alleen pijnklachten in het verloop van de nervus ischiadicus (de grote beenzenuw);

*versleten tussenwervelschijven (versleten tussenwervelschijven is op zich wel een medische diagnose. Uit onderzoek is gebleken dat een groot percentage van de mensen boven de dertig versleten tussenwervelschijven heeft. Echter slechts een klein percentage rapporteert pijnklachten in dat gebied. De diagnose levert dus niet per definitie pijn- en stijfheidsklachten op).

Wij kunnen u helpen bij het herstel met de onderstaande behandelingen.