Wat is shockwave therapie?

shockwaveShockwave therapie is een behandeltechniek waarbij patiënten worden blootgesteld aan krachtige ‘schokgolven’, die door middel van een behandelkop nauwkeurig gericht worden zodat ze op de gewenste locatie in het lichaam een mechanisch effect hebben. Fysiotherapeuten passen de methode toe voor het behandelen van klachten aan het bewegingsapparaat bijv. bij een tennisarm, verkalking in schoudergewricht, chronische ontsteking van een achillespees en hielspoor.

Shockwaves versnellen het genezingsproces door de zelfhelende eigenschappen van het lichaam te activeren, ze stimuleren de stofwisseling en verbeteren de bloedcirculatie.

Hoe ziet een shockwave behandeling eruit?

Allereerst wordt op basis van een gesprek en een lichamelijk onderzoek het pijngebied door de behandelaar gelokaliseerd. In een groot aantal gevallen wordt aanvullend onderzoek gedaan door middel van echografie. Verder, nadat de diagnose is gesteld en gebleken is dat shockwave therapie geïndiceerd is, wordt het behandelgebied blootgesteld aan korte shockwave impulsen.

Eerst wordt er gel op het behandelgebied aangebracht. Daarna wordt het shockwave behandelpistool op de huid geplaatst en worden de shockwaves toegediend door middel van kleine ronddraaiende bewegingen.
De behandeling duurt zo’n 5-10 minuten per sessie. De sessie wordt altijd gecombineerd met fysiotherapeutische handelingen.
De behandeling wordt eenmaal of tweemaal per week gegeven.

Heeft u één van deze klachten?

• Chronische schouderklachten, met of zonder kalkafzetting
  • Chronische elleboogpijn (tennis- of golferselleboog)
  • Pijn net onder de knieschijf
  • Chronische pijn aan de achillespees (achillodynie)
  • Hielpijn (hielspoor), pijn onder de voet
  • Chronische nek-, schouder- of rugpijn en spanning (trigger points)
  • Andere vormen van tendinitis

Voordelen van Shockwave.

• Behandeling zonder geneesmiddelen of chirurgie.
  • Kortdurende behandeling (5 tot 10 minuten per sessie).
  • Uitstekend therapiesucces na gemiddeld 4 tot 5 behandelingen.
  • Behandeling van de oorzaken in plaats van de symptomen.
  • Pijnverzachting en herstel van de volledige mobiliteit na enkele dagen.
  • Weinig bijwerkingen. Wel kan direct na de behandeling een lichte roodheid of zwelling ontstaan.
  • Goede resultaten i.c.m. Dry Needling