Gegarandeerd binnen 12 uur een afspraak!

Herken en voorkom pijnklachten met ons werkplekonderzoek

Beeldschermen maken ons werk een stuk eenvoudiger. Maar ze zijn niet altijd goed voor onze lichaamshouding. En dat kan leiden tot allerlei gezondheidsklachten. Vaak zonder dat je het doorhebt. Van pijn tot stijfheid en van tintelingen tot overgevoeligheid. Wil je weten of jouw klachten veroorzaakt worden door je werkplek? Of wil je gezondheidsklachten voorkomen? Doe dan het werkplekonderzoek van Fysiotherapie Deventer.

Het werkplekonderzoek in zes stappen

Bij Fysiotherapie Deventer willen we jou helpen gezond en prettig te werken. Met een werkplek die comfortabel is, goed voor je lichaam en gezondheidsklachten voorkomt of verhelpt. Daarom bieden wij jouw organisatie een werkplekonderzoek in zes eenvoudige stappen. Volledig gericht op gezondheid en comfort, met heldere adviezen en praktische tips. We bespreken de verschillende stappen en leggen per stap uit wat je kunt verwachten.

Stap 1. Een scherp beeld

Foto’s – vragenlijst – hulpvraag

Om je goed te kunnen helpen willen we direct een helder beeld hebben van je klachten en je huidige werkomgeving. Daarom sturen we je na je aanvraag direct een mail waarin we je vragen om drie belangrijke zaken: je hulpvraag, foto’s van je werkplek en het invullen van onze vragenlijst.

Hulpvraag

De basis voor het werkplekonderzoek is jouw hulpvraag. Tegen welke problemen of moeilijkheden loop je aan? Welke klachten wil je opgelost hebben? Wanneer je deze vraag aan ons doorgeeft kunnen wij gericht zoeken naar mogelijke oorzaken en het belangrijkste: mogelijke oplossingen. Na het werkplekonderzoek kijken we samen of de hulpvraag naar tevredenheid is beantwoord of opgelost.

Foto’s van de werkplek

We vragen je om met je smartphone of camera foto’s te maken van je huidige werkplek. Het beste is om de foto’s uit drie verschillende richtingen te maken: van de achterkant, van de bovenkant en van de zijkant. Op deze manier kunnen we jouw werkplek optimaal analyseren en bekijken of er sprake is van een gezonde omgeving. Onze deskundige fysiotherapeut vergelijkt de foto’s met je klachten en bekijkt naar mogelijke oorzaken en verbetermogelijkheden.

Onze vragenlijst

In de mail vind je een link naar onze vragenlijst. De vragenlijst dient ervoor om een globaal beeld te krijgen van jouw werkplekervaringen. Je krijgt vragen over werktijden en -taken, werkdruk. afwisseling en pauzes, smartphone of tabletgebruik en natuurlijk de positie van beeldscherm, muis, stoel en werkblad. De uitkomsten vatten we samen in een stoplichtsysteem. Rood betekent grote risico’s op werkplek gerelateerde klachten, oranje betekent dat er verbeteringen mogelijk zijn en groen betekent geen problemen.

Stap 2. Het eerste gesprek

Hoe gaan we je helpen?

We bespreken samen de uitkomsten van de vragenlijst, de foto’s en je hulpvraag in een persoonlijk gesprek bij onze praktijk. In dit gesprek vormen we een compleet beeld van jou en je werkplek, waardoor we gericht kunnen onderzoeken. Weinig mensen weten welke factoren op de werkplek gezondheidsklachten kunnen veroorzaken. Tijdens het eerste gesprek bieden we inzicht in de mogelijke risico’s die jouw werkplek heeft. We verdiepen ons in je (mogelijke) klachten, de positieve punten van je werkplek en de verbeterpunten en bespreken uitvoerig wat voor jou de meest gezonde én comfortabele werkomgeving is.

Stap 3. Het werkplekonderzoek

Controle en advies op locatie

De informatie uit de intakemail en het gesprek bieden goede houvast voor het werkplekonderzoek op locatie. We kennen je klachten, hebben de hulpvraag helder en hebben risico’s en verbeterpunten gesignaleerd.

Het onderzoek
Tijdens werkplekonderzoek helpen we jou de optimale werkhouding te vinden. Je neemt zelf plaats op je werkplek en wij adviseren je over je bewegingen, houding en aanpassingen van meubilair. We leggen uit welke aanpassingen noodzakelijk zijn en wat ze voor jou kunnen betekenen. Gezondheidsrisico’s kunnen schuilen in de kleinste details. Wij helpen je bewust te worden van de risico’s. Tijdens het onderzoek controleren we bijvoorbeeld naar je werkhouding achter het bureau of in de stoel, de afstand tot het beeldscherm, de afmetingen van de muis en het toetsenbord, de resolutie van je scherm, de verlichting op de werkplek en de bewegingsruimte.

Handig advies
Tijdens het onderzoek adviseren we je direct over mogelijke verbeteringen. Of het nu gaat om het aanschaffen van een nieuw toetsenbord, of het aannemen van een betere basishouding. We geven je handige praktische adviezen, zodat je soms dezelfde dag nog verbetering ervaart. Andere verbetermogelijkheden vatten we samen in een overzichtelijk rapport.

Stap 4. Evaluatie

Hebben we je goed kunnen adviseren?

Het werkplekonderzoek heeft als doel om jou te helpen gezonder te werken. Nu, maar ook in de toekomst. Daarom willen we zeker weten dat je tevreden bent over het onderzoek en onze instructies en adviezen volledig helder. Dat doen we met een uitgebreide evaluatie na afloop van het werkplekonderzoek. In de evaluatie bespreken we het onderzoek, lichten we onze tips toe, denken we mee over oplossingen en zorgen we ervoor dat alle informatie duidelijk is.

Stap 5. Het onderzoeksrapport

Bevindingen en aanbevelingen

De bevindingen van het werkplekonderzoek en de aanbevelingen die we hebben vatten we samen in een helder rapport. In dit rapport vatten we samen wat we hebben gedaan, welke (mogelijke) gezondheidsrisico’s we zagen en welke verbeteringen er mogelijk zijn. Dit rapport vormt een handige leidraad voor werkgevers om handige aanpassingen snel door te kunnen voeren.

Direct de werkplek verbeteren?
Je bepaalt als organisatie zelf welke aanpassingen je doorvoert, maar we denken graag mee over de uitvoering. Zo kunnen wij direct een offerte voor de gewenste aanpassingen aanvragen bij gespecialiseerde bedrijven. Hierdoor heb je direct zicht op de kosten en kun je snel verbeteren.

Stap 6. Het nagesprek

Welke verbetering merk je?

Duurzame verbetering, daar draait het om. Om te controleren of jouw situatie duurzaam is verbeterd plannen zes weken na het werkplekonderzoek een nagesprek. Hierin bespreken we het onderzoeksrapport, hoe je ‘nieuwe’ werkplek bevalt, of de klachten zijn verdwenen of verminderd en of jouw hulpvraag naar tevredenheid is opgelost. Uiteraard staan we ook klaar voor aanvullende vragen en opmerkingen.

Ten slotte zullen we je vragen een enquête in te vullen over jouw ervaringen. Hiermee kunnen we werknemers en werkgevers in de toekomst nog beter helpen om gezondere werkplekken te creëren.