Slijmbeursontsteking

slijmbeursontsteking
Een slijmbeursontsteking is een ontsteking van uw slijmbeurs. Deze bevinden zich onder andere bij uw elleboog, schouder, hiel, bovenarm of knie. Dit krijgt men vaak doordat er te lang een zelfde soort beweging wordt gedaan en wanneer men hier te lang mee blijft rondlopen. Fysiotherapie kan u helpen om de ontsteking en daarmee de bijbehorende pijn weg te nemen. Hiervoor heeft een fysiotherapeut vaak meerdere behandelopties beschikbaar.

Wat zijn de symptomen van een slijmbeursontsteking?

Als de slijmbeurs ontstoken is, dan is dit duidelijk herkenbaar. De plek zwelt vaak op en er is plaatselijke roodheid te zien. Een slijmbeursontsteking is zeer pijnlijk, zeker als de ontsteking al geruime tijd aanwezig is. De klachten lijken vaak op die van RSI, met als groot verschil dat een slijmbeursontsteking vaak met het oog waarneembaar is door uw fysiotherapeut.

Behandeling van een ontstoken slijmbeurs

Na een anamnese heeft een fysiotherapeut al gauw een duidelijk beeld. Hij heeft vervolgens de keuze uit meerdere behandelopties. Wij raden aan om het gewricht deze periode te ontzien en zware belasting te vermijden. Met behulp van onder andere dry needling therapie kan een slijmbeursontsteking bestreden worden. Dit is een moderne behandelmethode die in enkele behandelingen al resultaat biedt. Tevens is deze optie pijnvrij en zorgt deze dat u gauw weer normaal kunt bewegen. Ook zijn er veel andere opties, zoals manuele therapie en het gebruik van een brace.

Bestaat er een vergoeding voor het behandelen van een slijmbeursontsteking?

Een vergoeding voor het behandelen van een ontstoken slijmbeurs kan via de aanvullende verzekering gegeven worden. Fysiotherapie valt echter meestal niet binnen de vergoedingen vanuit de basisverzekering. Hoe vaak u naar de fysio moet is met name afhankelijk van de ernst van uw klachten. Thuis oefeningen doen helpt vaak wel om het aantal benodigde behandelingen te beperken. Blijf in ieder geval niet te lang lopen met pijn, maak zo snel mogelijk een afspraak met uw fysiotherapeut.