Binnen 24 uur een afspraak! Nu ook op zaterdag open!

Rugklachten

rugklachten

Bij het beschrijven van rugklachten twee groepen onderscheiden worden; specifieke en aspecifieke rugklachten. Specifieke rugklachten hebben een aantoonbare medische oorzaak, aspecifieke rugklachten niet. Deze tweede groep is verreweg het grootst: maar liefst 80% van de mensen die wij behandelen kampt met aspecifieke rugklachten. Gelukkig kan fysiotherapie hierin veel betekenen!

Hoe ontstaan rugklachten?

Vaak worden rugklachten veroorzaakt door een verkeerde houding. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het doen van kantoorwerk. Als u tijdens het zitten pijn in uw middenrug krijgt, die vervolgens ook uitstralen, dan kunt u het beste kiezen voor een goede ergonomische stoel. Toch zijn er veel andere oorzaken te bedenken. Zo kunt u hier ook last van krijgen door problemen aan uw darmen. Heeft u met name onderin de rug pijn? Dan kan dit een teken zijn van een hernia. In dit geval is er sprake van een uitpuiling van een schijfje tussen uw rugwervels, waardoor deze tegen een zenuw aandrukt. Ook is het mogelijk dat klachten ontstaan door osteoporose (ook wel botontkalking genoemd) of de ziekte van Bechterew. Een laatste oorzaak voor rugklachten is stress. Door langdurige blootstelling aan stress ontstaat er spierspanning op bepaalde plaatsen in het lichaam, waaronder uw rug. Er is dus niet maar één oorzaak te noemen voor het ontstaan van dergelijke klachten.

Wat is er aan te doen?

Voordat rugklachten behandeld kunnen worden, moet de oorzaak van de klachten achterhaald worden. Meestal kan uw fysiotherapeut u helpen, maar soms is een behandeling in het ziekenhuis ook noodzakelijk. Meestal zal uw fysiotherapeut u oefeningen meegeven, die u thuis kunt uitvoeren om de pijn te verminderen. Er zijn verschillende oefeningen mogelijk bij onder andere rugklachten door de overgang, zwangerschap of stress. Ook kunnen meerdere behandelingen, zoals dry needling, manuele therapie, triggerpoint massage of arbeidsfysiotherapie helpen bij uw herstel.

Wat zijn de kosten voor fysio bij rugpijn?

Als u als particulier een afspraak bij een fysiotherapeut wilt maken, dan heeft u hier geen verwijzing voor nodig. De behandeling wordt echter vaak niet vergoed door uw basisverzekering, maar wel uit de aanvullende verzekering. Een afspraak bij Fysiotherapie Deventer kost u in 2023 slechts €38. Tijdens deze zitting krijgt u voldoende adviezen waarmee u aan de slag kunt gaan. Bekijk ook de tarieven van onze overige behandelingen.