Tennisarm

tennisarmTennisarm is een aandoening waarbij er een ontsteking optreedt in de pezen van de arm. De ontsteking kan vooral gevoeld worden aan de buitenkant van de elleboog. Op deze plek zitten de spieren van de onderarm vast aan de elleboog. In het geval van een tennisarm zal deze plek bij sommige bewegingen pijnklachten geven. Daarnaast kan de elleboog bij een tennisarm vaak niet meer volledig gestrekt worden. De pijn kan in sommige gevallen ook gevoeld worden in de onderarm en pols.

Wat zijn de symptomen/klachten bij een tennisarm?

Bij tennisarm zijn een aantal verschillende symptomen die gevoeld kunnen worden. De meest voorkomende symptomen zijn pijn aan de buitenkant van de elleboog, een uitstralend gevoel vanaf de elleboog richting de pols en/of hand, een pijnlijk gevoel wanneer de hand op of neer wordt bewogen en krachtverlies in de onderarm. Deze klachten komen vaak door overbelasting van de armpezen. Deze pezen kunnen overbelast raken, wanneer u bijvoorbeeld vaak dezelfde beweging maakt met uw pols of wanneer u de spieren intensief gebruikt zonder ze op te warmen. Er ontstaan op deze momenten scheurtjes in de pezen, wat zorgt voor een pijnlijk en irriterend gevoel.

Welke behandelingen kunnen helpen bij een tennisarm?

Het herstel van een tennisarm kan zonder een behandeling soms wel maanden duren. Om te zorgen voor spoedig herstel en snelle verlichting van de pijnklachten, kunnen wij u helpen met verschillende fysiotherapiebehandelingen. Voorbeelden van behandelingen die wij aanbieden zijn onder meer dry needling, echografie, shockwave therapie, fysiotherapie, psychosomatiek, arbeidsfysiotherapie, manuele therapie of triggerpoint massage. Denkt u last te hebben van een tennisarm? Zorg er dan voor dat u rust neemt en zo spoedig mogelijk een afspraak met ons maakt. Hoe langer u wacht met de start van een behandeling, hoe erger de pijnklachten kunnen worden en hoe kleiner de kans op spoedig herstel wordt. Weet u niet zeker welke behandeling het beste bij u en uw klachten past? Neem dan gerust contact met ons op! Onze fysiotherapeuten denken graag met u mee en kunnen u uiteraard na een eerste behandeling ook adviseren over een passende vervolgbehandeling.