RSI

rsi fotoRSI is één van de klachten waarbij fysiotherapie goed helpt. Het staat voor Repetitive Strain Injury. Dit houdt in dat het klachten betreft die door herhalende bewegingen zijn ontstaan. Door bewegingen continu te herhalen, ontstaat er een verhoogde spanning in de spieren. Zo kan er sprake zijn van klachten in de hand als u veel achter een computer zit en een toetsenbord of muis gebruikt. Dit fenomeen staat ook bekend als muisarm. Tegenwoordig wordt de term RSI vaak vervangen door de term KANS; klachten aan armen, nek en/of schouders.

Wat zijn de symptomen?

Als u last heeft van RSI, dan is dit vaak als eerste te merken aan tintelingen die u voelt in uw arm, schouder of nek. Deze tinteling leidt op den duur meestal tot een doof gevoel op de desbetreffende plek. Ook kan het zijn dat deze plek koud aanvoelt, u kunt ook een lichte zeurende pijn voelen. Mocht de RSI ontstaan in de nek, dan is hoofdpijn een veelgehoorde bijkomende klacht. Belangrijk is om bij de eerste signalen direct aan de bel te trekken, zo is erger te voorkomen. Onbehandeld kunnen de klachten immers op de lange termijn leiden tot chronische pijnklachten. Verwar overigens RSI niet met een slijmbeursontsteking, de klachten kunnen op elkaar lijken.

Kunt u RSI voorkomen?

RSI is zeker te voorkomen. U kunt bijvoorbeeld zorgen voor een goede werkhouding die u kunt afwisselen (bijvoorbeeld door het gebruik van een zit/sta-bureau). Ook doet beweging wonderen. Denk bijvoorbeeld aan elk uur een rondje lopen. Heeft u werk waarbij u continu dezelfde beweging maakt, bijvoorbeeld aan een lopende band? In dat geval zou het afwisselen van uw taken enorm helpen.

Welke behandeling werkt?

Fysiotherapie werkt in verreweg de meeste gevallen goed bij RSI. De fysiotherapeut kijkt eerst goed naar uw klachten en stelt u vragen. Vervolgens zijn er meerdere mogelijkheden. Zo kan massage, dry needling of manuele therapie soms uitkomst bieden. Ook helpen oefeningen voor uw gewrichten vaak om de pijn te verlichten. Afhankelijk van de oorzaak van de RSI en uw verzekering is het soms mogelijk om hier een vergoeding voor te krijgen. U kunt ook altijd contact met ons opnemen voor passend advies en voor het maken van een eerste afspraak.